#MezaninMarket. Irina Neacșu, artista care te face să iubești desenul botanic

Pe Irina Neacșu am cunoscut-o în urmă cu foarte mulți ani, când i-am vizitat casa pentru un articol deco pentru ziarul la care lucram. Am urmărit-o cu atenție de la început și mi-a plăcut mult cum s-a căutat pe sine ca designer și artist, m-am îndrăgostit iremediabil de scaunele ei vintage, pe care le recondiționa atât de cu poveste, iar de ceva timp mă trezesc visând cu desenele ei în față (via Facebook). În weekendul acesta ne întâlnim la Mezanin Market, așa că am profitat de ocazie și am întrebat-o ce mai face.

Să veniți la târg să o cunoașteți pe Irina, e un om tare fain, iar obiectele simțite, create și semnate de ea sunt cu adevărat minunate. Și reprezintă un tip de artă pe care poți să o porți mereu cu tine. 🙂

 

Care sunt locurile, emoțiile, oamenii, întâlnirile, întâmplările care te inspiră în ceea ce creezi?

Mă inspiră natura. Știu, sună foarte banal și previzibil. însă este un soi de realitate aparte, dincolo de natura parcului, sau a grădinii, dincolo de natura de weekend. Vorbesc despre natură sălbatică, despre locuri pustii, în care accesul este o muncă cu mintea și cu trupul. Alerg, urc, schiez, accesez zone complet pustii, cu bucurie, și teamă, și mult respect. Probabil că, în această lumină, natura despre care vorbesc este, de fapt, o experiență a sinelui, în liniște și singurătate, împingând limitele fizice și accesând, mereu în beatitudine, o zonă foarte intimă. Acolo sunt doar eu. Timpul stă în loc, simțurile se ascut. Brusc, aud zeci de glasuri diferite de păsări, văd infinit de multe detalii și culori, înțeleg oamenii de care tocmai m-am izolat, mă înțeleg pe mine, cu care în sfârșit am timp de petrecut.

 

Cum ai ajuns de la design de interior la ceea ce ești astăzi? Cum a fost drumul și cât de grea sau de ușoară a fost găsirea acestui drum pe care ești astăzi?

Cred că în tot acest drum, designul interior a fost o mică ocolire, un experiment mai degrabă legat de antropologie și sociologie, de filozofia locuirii urbane și de psihologia umană. Probabil, fără acest exercițiu, nu aș fi putut acum traduce natura în cuvinte și în imagini, și nu aș fi putut converti tot procesul artistic într-un produs. Designul interior, după școala de arhitectură, a fost un gest de apropiere față de oameni, de nevoile lor, de dorințe și de mize, a fost o înțelegere a stării de bine, de acasă. Cred că foarte mult din ceea ce facem, profesional, reflectă căutările noastre personale. Amenajam case cât eu însămi îmi căutam un „acasă” a mea. Am avut și atunci casa mea, însă nu „acasă”. Desenam case, amenajam case, visam case, îmi doream case. Când unele dorințe s-au împlinit, am simțit că mă pot opri din alergat și că nevoia fundamentală, cea simțită dinainte de a o lua la goană, încă din copilărie, ar fi nevoia de liniște. Așa că m-am mutat din București la Brașov, o schimbare mult mai grea decât bănuisem, însă care a oferit toate cele bune pe care le doream.

 

Ce-ți place cel mai tare să faci, vorbind despre arta ta și despre lucrurile pe care îți pui semnătura?

Of, e ca și cum m-ai pune să zic pe care dintre copiii mei îi iubesc mai mult. Nu am copii, însă bănuiesc că la fel de dificil ar fi. Cred că prefer desenul botanic. Observare, lucru riguros, și statul așa, față în față cu timpul, cu procesul de dezintegrare, ofilire, schimbare, în general.

 

Care sunt noutățile primăverii lui 2019 și ce vor găsi oamenii la tine, la Mezanin Market?

Ilustrațiile realizate în 2018 devin acum patternuri și decorează obiecte frumoase și practice: agende, caiete, hanorace, port-farduri și penare. De asemenea, am deschis deja drumul primelor Giclee-uri, în ediție limitată. Cu alte cuvinte, 2019 aduce arta botanică mai aproape de utilizator, prin produse simpatice și ușor de achiziționat.

 

Ce-ți dorești cel mai tare de la oamenii care îți cumpără creațiile? 

Să mă întrebe și să îmi spună ce și-ar dori. Poate ar vrea o ilustrație în original, dar nu știu cum să îmi spună că au numai 100 euro buget, poate că vor hanoracul acela, dar pe o altă culoare. Sau poate că nu știu care e treabă cu arta botanică și ar vrea să afle, dacă ar ști că nu e aiurea să întrebe. O să povestesc despre arta mea, despre RSBA – Societatea Romană a Artiștilor Botanici, nou înființată în 2018, despre cursuri de pictură botanică, despre o super-expoziție pe care o să o vernisăm la MNAR în aprilie 2019, despre niște lectori super din UK care vor preda ilustrație botanică în România, și despre câte și mai câte lucruri bune pentru minte și suflet.

 

***

În weekend, 9-10 februarie 2019, are loc prima ediție de primăvară Mezanin Market, la Mezanin (Palatul Universul). Târgul, dedicat business-urilor locale și cadourilor cu poveste, reunește aproape 30 de oameni și cel puțin tot atâtea povești faine. Și fiindcă și eu particip la eveniment (dacă vedeți scris Cup&Candle în pagina evenimentului să știți că e vorba despre mine), și fiindcă pe mulți dintre cei care vin la Mezanin Market îi știu, m-am gândit să scriu aici o parte dintre poveștile lor. Fiindcă, dincolo de orice, e important să ne susținem unii pe alții. 🙂

 

Dacă vreți să ne vedem și mai ales dacă vreți să cumpărați produse gândite și meșteșugite în România, găsiți toate detaliile pe pagina evenimentului, AICI. 

 

 

 

 

Foto: arhivă Irina Neacșu

 

 

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


error: Content is protected !!