Cărucior, scoică, landou. La ce să fii atent ca să nu pățești ca mine (P)

Timp de șase luni, am ținut căruciorul în portbagajul mașinii și am putut scoate copilul afară, cu căruciorul, doar când era soțul meu (deci implicit mașina) acasă. De ce? Fiindcă la primul copil nu am putut mai mult: nu ne-am gândit nicio clipă că e important să încapă căruciorul în lift. Puteți să râdeți, dar ce să fac dacă așa a fost. Nici eu, nici soțul meu nu am avut inspirația de a măsura liftul din scară înainte să dăm banii pe cărucior. Nu, nu puteam să urc și să cobor pe scări, căci stăm la etajul opt. 🙂 Așa că, în primele șase luni de viață ale primului copil, am depozitat căruciorul în mașină (oricum, și dacă încăpea în lift, era îngrozitor de greu de cărat și singură nu mă descurcam și cu el, și cu pruncul).

A doua oară, însă, asta a fost prima grijă: măsurăm liftul și apoi alegem căruciorul.

Ce-am mai făcut greșit la primul copil? Probabil că multe, dar nu voi vorbi acum despre toate. Voi puncta însă câteva greșeli de evitat atunci când alegi căruciorul pentru copilul tău.

 

Măsurați, măsurați, măsurați!

Nu cumpărați căruciorul fără să fiți maximum de atenți la dimensiunile lui.

Dacă stați la bloc, mai sus de parter :), e obligatoriu să măsurați interiorul liftului și să cumpărați căruciorul și în funcție de asta, ca să nu vă treziți ca noi (vezi mai sus). E mai greu pentru blocurile fără lift, cum sunt cele de patru etaje din București și majoritatea blocurilor din provincie.

De asemenea, aveți grijă și la greutatea căruciorului. Mă gândesc că poate, ca mamă sau ca tată care scoate copilul la plimbare, nu ai mereu cu tine pe cineva (sau poate nu ai niciodată) care să te ajute (să țină copilul cât cari tu căruțul). Căruciorul pe care noi îl avem acum, la al doilea copil, se pliază ușor, dintr-o singură mișcare, cu o singură mână (sistem patentat Graco) și are doar 6,5 kg – producătorul spune că e unul dintre cele mai ușoare cărucioare de pe piață, deci poți, lejer, să ții și copilul, și căruțul, la nevoie.

Poate părea un moft, dar vă asigur că nu este. Iar dacă locuiți în București, e de la sine înțeles câtă nevoie aveți de asta: suspensii pe toate cele patru roți. Îi va face viața mai ușor de suportat bebelușului plimbat, de multe ori, pe terenul accidentat al Capitalei. Plus că este un aspect important pentru protecția coloanei bebelușului.

Tot la capitolul roți, ceva ce pe mine mă bucură: roțile se pot bloca pe direcția de mers sau se pot roti la 360 de grade (sunt pivotante). Ca mamă ce vorbește mult la telefon, fiindcă lucrez de acasă, deci trebuie să vorbesc mult la telefon, știu cât de important e să poți conduce căruciorul cu o singură mână.

 

Sistemul care ține la banii tăi

Decât să cumpărați landou, scoică și cărucior sport (standard) separat, mai bine alegeți un sistem 3 în 1. Nu e nevoie de calculator ca să vă prindeți rapid că e mai bine din punct de vedere financiar. Sistemele 3 în 1 sunt gândite fix în ideea de a ajuta părinții pe o perioadă mai mare de timp, de la 0 la 3 ani, cu o investiție care se amortizează rapid.

La căruțul pe care l-am ales acum, Graco Evo 3 in 1, îmi place mult landoul. Se fixează ușor pe cadrul căruțului (one-click) și se transportă și mai ușor (are 4,75 kg). E recomandat de la naștere până când bebelușul va avea 10 kg (deși, din experiență, pot spune că nu va sta atât de mult 🙂 ), se poate strânge atunci când nu e folosit. Foarte important – capotina, salteaua și husa sunt detașabile, așa că se pot spăla ușor, iar materialul din care e făcut landoul are protecție UV+50.

Pentru atunci când sunteți în deplasare, sigur vă va fi de ajutor suportul special pentru landou, care vă ajută să îl folosiți pe post de pătuț. Noi nu avem acest suport, dar cred că îl vom achiziționa cât de curând.

 

Scaunul de mașină

„În urmă cu 12 ani a fost ultima dată când i-am văzut zâmbetul, când i-am pupat obrazul dulce, când i-am simțit mâinile mici în jurul gâtului, iubindu-mă. Habar nu aveam că dimineața aceea va fi ultima noastră dimineață împreună, ultima dată când aveam să-l aud strigându-mă mama și ultima dată când aveam să-i văd ochii sclipind de viață și de uimire. În toți acești 12 ani am trecut prin iad și încă port iadul într-un colț de suflet. Dacă aș fi știut, dacă cineva ar fi avut grijă să mă tragă de mânecă și să-mi spună că scaunul de mașină poate face diferența dintre viață și moarte, el era astăzi aici. L-aș fi salvat, iar acum nu ar fi trebuit să stau și să-mi imaginez cum ar fi arătat băiatul meu, cum ar fi vorbit, cum ar fi zâmbit. L-am pierdut, și am pierdut totul odată cu el, din cauza unei singure greșeli.”

Mărturia dureroasă de mai sus îi aparține lui Christine Miller, mama unui băiețel pe nume Kyle, care a murit la numai 3 ani, într-un accident de mașină. Am citit-o de curând și mi-au stat lacrimile în gât.

 

În aceeași săptămână în care am citit cele de mai sus, am văzut pe Facebook fotografia care a făcut înconjurul Internetului – cu cele două scaune de mașină pozate lângă un morman de fiare contorsionate. Scaunele salvaseră de la moarte doi copii, unul de 6 săptămâni și unul de 3 ani.

La scurt timp, pe pagina de Facebook a IGSU – Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, România, am citit despre alți doi copii salvați de scaunele lor de mașină. Mașina în care erau copiii, unul de 6 luni și altul de 14 ani, și mama lor s-a răsturnat într-o prăpastie de 10 m, însă nimeni nu a avut nicio problemă, datorită scaunelor și a centurilor de siguranță.

 

Nu știu dacă mai e nevoie să scriu cât de importante sunt scaunele de mașină, folosirea lor în fiecare moment, chiar și când mergeți doar câteva minute cu mașina. Nu există excepție, scaunul de mașină trebuie folosit DE FIECARE DATĂ. Iar dacă vreodată veți crede altfel, amintiți-vă mărturia de mai sus.

Scaunul auto pe care noi îl folosim acum, la Cristian, se numește Junior Baby Graco și este recomandat de la naștere până când copilul va avea 13 kg. Se pune, desigur, cu spatele la sensul de mers (rear facing), are sistem de prindere în 3 puncte și a primit 4 stele la testele ADAC. Noi l-am ținut pe David în scoică până la un an, că a fost mereu slăbuț, iar apoi i-am cumpărat un scaun ce poate fi folosit până la 18 kilograme și am ales, pentru siguranța lui, nu doar fiindcă unii spun că asta e moda, tot un scaun rear facing. David are acum 2 ani și 6 luni, stă în mașină cu spatele spre sensul de mers și nu a ripostat niciodată.

Legat de scaunul Junior Baby Graco, e bine să știți că se transportă ușor și, la nevoie, se instalează rapid, tot printr-un click, pe cadrul căruciorului, așa că atunci când pleacați cu mașina nu e nevoie de alt sistem de plimbare (poate doar un wrap sau un sling, pentru când micuțul nu vrea defel să stea în scoică, cât timp dați o tură de parc 🙂 ).

 

M-a întrebat o prietenă dacă sunt mulțumită de căruciorul nostru, de data asta. Da, cam sunt. Și nu doar fiindcă încape lejer în lift, e ușor și se pliază rapid, ci mai ales fiindcă tot ceea ce îmi oferă îmi va face viața ușoară până în 2019. Wow, cum sună asta! 🙂

 

Foto: arhiva personală, Graco, Facebook

 

4 Comments
  • Adriana
    November 4, 2017

    Eu am fost de cateva ori la munte si bebelusa a dormit in landou, in carut, cu piedica pusa.
    Acum are aproape 6 luni si am trecut la partea sport. Singura chestie care ma nemultumeste la partea sport – sau poate nu m-am prins eu cum sa fac- este ca bretelele care vin peste umeri nu ajung pana la incuietoare, chiar daca am largit toate curelele la maxim. Si nici macar nu a venit iarna sa o imbrac in salopeta de fas, care e mai groasa…

    • OanaBotezatu
      November 4, 2017

      Da, si Cristian doarme bine mersi in landou, afara, la aer. Partea sport inca nu am folosi-o. Dar, daca vrei, intreb pe cineva de la ei care-i faza cu bretelele.:)

  • Ruxi
    November 4, 2017

    Noi am nimerit caruciorul ok. Nu m-am gandit deloc ca nu ar putea intra in lift 🙂 de aceea zic ca am avur noroc. Sistem 3 in 1 f bun. Margot este inca in scoica are 1 an, am luat si un scaun de masina pentru masina mamei cand suntem la cluj, citind destul de mult despre rear facing( am dat si eu peste tragedia mentionata de tine in articol) Fetita noastra sta ff greu si in scoica si in scaun. facem drumuri de 400 km la maxim 2 saptamani. Este foarte greu sa calatorim cu ea rear facing. Inca am speranta ca se va obisnui. Mi-as dori sa o ducem asa pana la 5 ani dar nu cred ca voi reusi. Multa sanatate si sa va fie de folos caruciorul cat mai mult!

    • OanaBotezatu
      November 4, 2017

      Ruxandra, la noi, cu scaunul auto e o poveste intreaga. La David a fost absolut ingrozitor acest episod. Pana la 5 luni cred am facut drumurile numai cu plans pe fundal.Faceam si cate 6 ore un drum de 200 de km, fiindca aveam multe opriri si era haos. S-a obisnuit foarte greu in scoica, eram cu nervii praf, nune mai ardea demers nicaieri. Scaunul pe care l-am cumparat dupa scoica (el a stat pana pe la 1 an si un pic in scoica) l-am luat rear facing, era deja obisnuit si nu a mai plans. In schimb a aparut altceva: nu mai voia sa mearga cu masina decat daca stateam si eu in spate, langa el. Cand am ramas insarcinata si am inceput sa am rau de masina, s-a lasat iar cu plans, vreo cateva saptamani. Intr-un final, s-a obisnuit, acum e ok, sta in spate impreuna cu cel mic, care e foarte cuminte in masina. Lucky me! 🙂 Sanatate multa si voua!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *