#Interviu. Ce trebuie sa stii despre castingurile pentru copii

UPDATE (2 decembrie 2015): Scriam textul de mai jos in urma cu doua luni. Intre timp, mi s-a intamplat si mie sa fiu “agatata” pentru un niste reclame cu #bebeDavid. 🙂 Taxa de contract: 100 de lei. Eram la Auchan Titan cand mi s-a propus sa inscriu copilul in baza de date a unei firme de impresariat artistic, pentru ca sunt mari sanse sa prinda niste reclame de Craciun. S-a intamplat pe 30 noiembrie, iar pe 6-7 decembrie aveau sa inceapa “filmarile” pentru campaniile de Craciun. Inainte de a citi textul de mai jos – care raspunde la multe intrebari legate de casting si reclame -, vreau sa va spun ca sunt putine sanse – spre deloc – ca o campanie de Craciun sa se faca la inceput de decembrie. Iar asta e doar o minciunica din cele pe care ti le insira agentii de “casting” sau de “impresariat artistic” care isi “racoleaza” clienti in marile aglomeratii. 🙂

Pentru ca sunt multe mame care cad in capcana agentiilor de casting fantoma, am rugat-o pe Oana Bucur, director de casting la Saga Film, sa ne spuna ce trebuie sa stii despre castingurile pentru copii.

Ideea mi-a venit dupa ce o prietena (multumesc, Mirabela 🙂 ) mi-a povestit cum i s-au cerut 100 de lei ca sa-si inscrie micutul in baza de date a unei agentii de casting, “ca sa apara copilul in reclame”. Sceptica, nu a platit. Dar la supermarketul unde erau instalati oamenii “de la casting”, mamele faceau coada ca sa-si inscrie copiii. 🙂

Va invit sa cititi interviul cu Oana Bucur si sa il povestiti si altora. Cu cat va afla mai multa lume cum sta treaba cu selectiile pentru reclame, filme samd, cu atat va fi mai putina lume inselata. Si mai multe sute de lei salvate. 🙂

Oana Bucur, director de Casting Saga FilmDe ce nu e in regula ca oamenii sa plateasca asa-ziselor agentii de casting?

Intalnesc des acesti acesti oameni care, chipurile, fac un casting pe esplanadele de mall sau in aglomerari. Ne fac mult rau noua, celor care ne ocupam cu adevarat de aceasta poveste cu castingul. I-am intalnit in Bucuresti, la mare, la munte, in multe dintre orasele tarii. Daca cer bani, evitati-i politicos!

Nu, domnule, castingul nu se face in strada si – mai ales – castingul nu se plateste! Ah, da, puteti intalni pe cineva care sa va spuna despre un proiect sau care sa va dea o carte de vizita, insotita de o invitatie la un casting profesionist, organizat intr-un studio. Si eu fac scouting. Unii dintre cei mai faini oameni din baza de date i-am gasit pe strada. Dar castingul nu se plateste. Agentiile de casting serioase au tot interesul sa isi mareasca baza de date. E o situatie din care toata lumea castiga. Tu vii si te inscrii si eu, ca om de casting, am oameni noi de prezentat. Daca vi se cer bani, e primul semn ca ceva nu e in regula. De obicei e invers: eu te invit sa iti faci fisa de casting la mine la agentie, in cazul meu Saga Film, iti fac niste fotografii, gratuit 🙂 si apoi te chem la probe pentru diferitele proiecte pe care le am.

Aud tot mai multe mamici ca platesc “inscrierea” in baza de date a unei agentii.

Da, pai astfel de escroci exploateaza fix ambitiile parintilor. Sau poate nu ambitiile, sa spunem dorinta parintilor de a-si vedea odorul fiintand pe coperti de reviste sau la televizor. Exista, pe vremuri, o agentie de fotomodele si scoala de actorie pentru copii si adolescenti, care facea preselectii nationale; erau admisi toti cei care plateau taxa de inscriere. Apoi ii chemau pe toti “selectati” la Sala Palatului, unde acestia veneau insotiti, evident, de toata familia. Tuturor li se cereau bani pentru biletul de intrare. 🙂 Li se spunea cat costa cursurile de fotomodele si cele de actorie. Apoi li se spunea ca e important ca fiecare sa isi faca book. Toate acestea contra unei sume care ajungea la cateva sute de euro.

Intr-un sfarsit dadeau examene si cei mai buni (toti, pe rand 🙂 ) defilau ca marile fotomodele de pe marile podiumuri. Se umpleau salile mari din Bucuresti si toate casele de cultura din Romania. Procentual, sub 1% din acei omuleti erau trimisi vreodata la vreun casting. Pentru ca, la casting (lucru verificat de mine in repetate randuri), agentia care avea zeci de mii de inscrisi in toata Romania trimitea cativa copii, ai caror parinti erau “draguti”.

Ce fel functioneaza o agentie de casting?

Buna intrebare. Nimeni nu le spune asta parintilor care isi inscriu copiii la diverse agentii. Eu lucrez intr-o casa de productie si conduc departamentul de casting. Facem tot felul de proiecte, de la reclame, la sedinte foto si filme.

In primul rand, exista niste caracteristici ale fiecarui proiect. Primesti o interpretare a regizorului despre tot ceea ce inseamna proiectul respectiv, inclusiv despre personaje. Dupa ce primesti descrierea fizica, incepi selectiile. Chemi oamenii la casting. 🙂

Mare atentie la trucul cu pozele de book. Din experienta mea de peste 20 ani in casting, la niciun proiect nu au fost alesi oamenii “din poze”, nici chiar pentru sedinte foto. Toata lumea vrea sa vada probe filmate sau, in cazul sedintelor foto, protagonistii se intalnesc cu fotograful.

Dincolo de fotografii, sunt o gramada de lucruri care conteaza: atitudinea, interpretarea, prezenta, modul cum zambeste cineva sau privirea sau, de ce nu, vocea. 🙂

Tehnic, la noi se intampla asa: chem oamenii (mari sau mici) la probe, le povestesc despre scenariu, despre filmare si despre onorariu – caci da, noi platim pe cei care joaca in proiectele noastre, nu invers! Lucram un pic pe scenariu, ii filmam. Apoi trimit probele regizorului, care isi face propria selectie. Selectia regizorului este trimsa la agentia de creatie, cea care a scris povestea. La randul lor, cei din agentie isi fac o selectie. Mai pot cere variante sau pot aduce schimbari de cerinte. Cand toata lumea se pune de acord, exista o intalnire cu clientii, in care se prezinta oamenii alesi de regizor si de agentie. Clientii pot accepta propunerile noastre unite sau pot refuza totul; si atunci ne intoarcem la cautari. Am explicat pe larg procesul ca sa va dati seama ca nu prea poti influenta alegerea unui om intr-un proiect. Asa ca cei care va cer bani pentru a va „baga” copilul sau pe dumneavoastra intr-o reclama (o sedinta foto sau un film) sunt, de fapt, niste sarlatani. Directorii de casting pot face recomandari, asta da. Directorii de casting, si asta face diferenta intre ei, pot lucra mai bine sau mai putin bine cu oamenii la auditii. Dar nu va pot garanta prezenta intr-un proiect. Pe scurt, nu dati bani nici pentru asta.

Agentiile de casting pentru copii au reguli diferite, specifice? 

Decenta ar trebui sa fie prima regula. Apoi, spun ce as face eu daca mi-as face agentie de casting specializata pe copii: as incerca sa nu stric copiii. Nu le-as face poze de book – dupa cum va spuneam anterior, sunt nefolositoare. As incerca sa ii pastrez proaspeti, sa le cer parintilor sa le explice ca nu e ok sa fii machiat, ca nu e ok sa porti tocuri, ca nu e ok sa stai nefiresc in pozitii de fotomodel atunci cand pozezi. As incerca sa angajez oameni cu disponibilitate de joc si cu simt al firescului, care sa lucreze cu copiii.

Cum recunosti niste impostori care te acosteaza pe strada? Niste trucuri pentru mame, sa nu se mai lase usor impresionate? 

Nu stiu exact cum ar fi daca nu as lucra in industrie. Mai ales ca oamenii acestia sunt foarte bine pregatiti – au sedii inchiriate prin malluri, au afise cu casting calls, au carti de vizita. Unii mint fara clipire cum ca lucreaza cu diverse case de reclame sau film. Nu stiu trucuri. Stiu doar ca lucrez in instrustria cinematografica de muuulta vreme si ca pentru niciun casting nu se percep sume de bani. Indiferent ca e vorba despre film, serial, emisiune TV sau reclama (foto sau video). Daca va cer bani pentru inscriere sau pentru a va trimite la casting, este teapa. Am auzit si asa ceva, ca unii ii trimit la casting doar pe cei care cotizeaza, uitand sa le explice ca prezenta la casting nu inseamna ca esti si ales. Totul depinde de cat de potrivit esti (fizic si ca abilitati) pentru un proiect.

Din experienta ta, cate branduri fac campanii cu bebelusi local? Cele mai multe mame cu asta sunt pacalite – reclame pe TV.

Nu stiu sa zic un numar, dar sunt ceva proiecte cu copii. In reclame sunt mai tot timpul povesti cu familii, deci si copii. Cu bebelusi am avut si eu cateva proiecte de-a lungul anilor, nu multe, dar frumoase. Am facut si reclama la scutecele si la lapte matern si la apa sau alte produse. E frumos sa filmezi cu copii, dar si complicat. Si mai nou, Slava Domnului, exista si o legislatie mai stricta in ceea ce priveste timpul de expunere, orarul de filmare, aviz medical. Mamicile pot verifica aceste informatii, pot merge sa vada un scenariu, pot sa intrebe tot ce vor sa stie, oamenii cinstiti au raspunsurile.

PS: Multumesc pentru prilejul de a face un pic de lumina in povestea asta, care ma supara si pe mine, caci activeaza ticalosit in dreptul meseriei mele.

Apropo de meserie, invit pe toata lumea doritoare, mare sau mica :), sa imi trimita fotografii recente si un numar de contact, daca vor sa intre intr-o baza de casting administrata profesionist si mai ales, cu mare drag. Mailul meu este obucur@sagafilm.ro.

Foto: arhiva personala

1 Comment
  • alina joita
    January 8, 2016

    Mi s-a întâmplat și mie să fiu abordata în Auchan. Și am refuzat pentru ca aveam experiență cu o agenție serioasă. New media casting. Suntem.încruși în bază de date iar când fetiță mea a corespuns cu ceea ce aveau nevoie ptr o reclamă la Telekom am fost chemați.
    Așa ca eu știam cum merge treabă, ca o agenție serioasă nu cere bani în avâns, dar multe alte mămici nu știu aceste lucruri și pica în capcană lor. Le-am căutat atenția pe internet când am ajuns acasă, dar nu există, nu au un site serios, nu au nici o prezentare, un portofoliu, nimic. Mai nou au aparut și în Cora Pantelimon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *