Post cu rost. Atat de simplu

De ceva vreme, oamenii cu care ma intersectez virtual distribuie un link ce contine niste cuvinte cu care eu rezonez: “rost” si “post”. Un site pe care, daca intri, gasesti mancare virtuala si esti indemnat sa alegi la ce poftesti si ce ai manca daca ai putea, dar nu poti fiindca tii post. Cu toate astea, iti alegi meniul si apoi zici “sarut mana pentru masa” si platesti bucatele alese. Sa-ti fie de bine, tocmai ai tinut post cu un rost. De banii cheltuiti pe mancare ai ajutat niste oameni. Care vor manca, de-adevaratelea, (si) datorita tie.

Campania “Rostul Postului” doreste sa dea rost zilelor de post si provoaca oamenii sa tina post negru o zi si sa doneze contravaloarea meselor din ziua respectiva copiilor care traiesc cu mai putin de 5 lei într-o zi. Am vrut sa aflu se unde a venit ideea rostulpostului.ro si mai ales care e rostul ei. Mai jos, raspunsurile pe care le-am primit de la Dragos Bucurenci, director de Comunicare si Fundraising la Hope and Homes for Children Romania (HHC).

Inainte de a le citi, va invit si eu pe rostulpostului.ro, sa donati ce nu mancati. Va fi de mare ajutor.

 

Mai jos, interviul cu Dragos Bucurenci:dragos-bucurenci

Proiectul Rostulpostului.ro a inceput pe 15 noiembrie si, la aproape doua saptamani de atunci, au fost donate mancaruri in valoare de aproape 20.000 lei. Si in timp ce iti scriu tot creste suma. E mult, e putin, e aproape sau departe de cifrele pe care le aveati in minte pentru campania asta vizavi de acest timing?

Nu e putin, daca ne raportam la asteptarile noastre, dar nu e nici mult, daca ne gandim la nevoile copiilor saraci din Romania, care sunt uriase. Pe noi ne bucura in primul rand ca atat de multi oameni au preluat mesajul, ca l-au dat mai departe si ca au donat fiecare, indiferent cat de mult sau de putin.

Cand si cum a incoltit ideea de a da un rost postului Craciunului, care e unul dintre cele mai lungi posturi de peste an?

Ideea a avut-o Csibi Magor, directorul WWF Romania, care e pasionat de viata sanatoasa si care a vrut sa testeze o idee care circula de ceva vreme, si anume ca postul negru este foarte benefic pentru organism. Magor s-a gandit ca, daca tot nu mananca mai multe zile, ar putea sa doneze contravaloarea meselor unei organizatii care se ingrijeste de familiile sarace. Cand am stat de vorba despre ideea lui, eu m-am gandit la milioanele de credinciosi care tin posturile de peste an si mi-am dat seama ca ideea lui Magor, desi nu avea nicio conotatie religioasa, se suprapunea perfect peste o tema foarte crestina – aceea ca postul este si despre milostenie. „Nu stiti voi postul care Imi place? – zice Domnul. Imparte painea ta cu cel flamand!”, spune profetul Isaia, iar Sfantul Ioan Gura de Aur spune acelasi lucru: „Postiti? Aratati-mi-o prin fapte. Cum? De vedeti un sarac, aveti mila de el!”.

Mai departe, Cohn & Jansen JWT, Atelieru si Vali Petridean au transformat aceasta idee in realitate, printr-o campanie in adevaratul sens al cuvantului. Ei sunt, de fapt, primii donatori din cadrul campaniei si lor vreau sa le multumesc in primul rand.

Care au fost gandurile pe care le-ai avut in minte atunci cand ati decis sa existe rostulpostului.ro?

M-am gandit ca oamenii sunt, de felul lor, buni la suflet, dar ca in iuresul in care traiesc, au uneori nevoie de un pretext care sa le aduca aminte ca le datoreaza ajutor semenilor lor mai putin norocosi decat ei si in special copiilor. RostulPostului.ro este un astfel de pretext.

Cine sunt ambasadorii campaniei si cat de greu sau de usor a fost sa ii determinati sa se implice?

N-a fost deloc greu sa-i convingem, cu toti au acceptat cu usurinta si cu inima deschisa. Ne sunt acum alaturi Amalia Enache, Corina Caragea, Magor Csibi, Vladimir Draghia, Zoli Toth, Marius Manole, Cori Gramescu, dar si Stefan Darabus si Otto Sestak din partea Hope and Homes for Children. Plus Oana Pellea si Victor Rebengiuc, carora le suntem cu atat mai recunoscatori.

 

E dificil sa vii in spatiul public cu o campanie de fundraising care sa aiba in centrul atentiei postul, o practica prin definitie religioasa? Ma refer aici la faptul ca, cel putin in acest moment, exista o atitudine destul de reticenta fata de tot ce inseamna biserica, preoti, traditii instituite de biserica etc. Si cred ca se digera mai greu o campanie care porneste de la un miez ce are legatura (si) cu religia si credinta. Sau poate ma insel.

Sigur ca ne-am gandit la aspectul acesta, dar am contat pe faptul ca oamenii nu sunt atat de rigizi si ca vor accepta o campanie care ilustreaza o idee crestina, dar care in mod evident nu face prozelitism religios si nu este nici macar pornita de crestini practicanti. Eu, spre exemplu, am foarte mare respect pentru religia crestina, i-am frecventat textele fundamentale mai asiduu probabil decat multi dintre practicantii ei, dar nu mai sunt de mult timp dus la biserica, nici la propriu, nici la figurat. Surpriza a fost ca, de fapt, foarte putini oameni si-au pus problema asta, a asocierii cu religia – cei mai multi au vazut oportunitatea de a face o fapta buna si au facut-o. Ceea ce mie mi-a intarit si mai mult convingerea ca oamenii sunt fundamental buni, indiferent daca sunt sau nu religiosi.

Dragos, banuiesc ca tu esti primul dintre ambasadori care a inceput sa posteasca, de data asta cu rost. Care sunt experientele tale cu posturile? E prima data sau poate nu?

N-am mai tinut post si cu atat mai putin post negru din adolescenta si a fost o experienta cu adevarat revelatoare sa reiau aceasta practica sub aceasta forma. Pentru ca, sub alte forme, am tinut post de-a lungul anilor. Post de dulciuri, post de cafea, post de tigari, post de alcool, post de distractie si, cel mai greu de tinut dintre toate, postul de vanitate. Eu cred ca postul, infranarea trupeasca si sufleteasca, este una dintre cele mai valoroase idei religioase si nu e intamplator ca regasim postul in toate marile religii ale umanitatii. Este una dintre practicile pe care, oricat de nedusi la biserica am fi, le putem imprumuta cu incredere in viata laica, fara teama ca vom gresi.

Care sunt alimentele la care poftesc cel mai mult donatorii?

Nu cred ca alegerile lor sunt o reflectie a poftelor lor. Inclin sa cred ca ele vorbesc mai degraba despre dorinta lor de a face bine. Multi au ales feluri de mancare scumpe (friptura, peste, homar, burger) pentru a face o donatie cat mai mare.

Cine si cum se poate implica in campanie?

Absolut oricine, nu trebuie decat sa intre pe www.rostulpostului.ro si sa ne spuna la ce fel de mancare doreste sa renunte. In Evanghelia dupa Marcu este o poveste foarte frumoasa – Iisus vede la templu, intre oamenii care aruncau bani in cutia milei, o vaduva care era in mod evident foarte saraca si care lasase, totusi, doi banuti. Si atunci El le atrage atentia apostolilor si le spune ca vaduva a lasat acolo mai mult decat toti ceilalti, „pentru ca toti au dat din prisosul lor, pe cand ea, din saracia ei, a dat tot ce avea”. Mi-as dori sa avem cat mai multi astfel de donatori pe www.rostulpostului.ro

 

site-rostulpostului-ro_homepage

Pana acum s-au alaturat campaniei peste 300 de persoane, vedete, dar si oameni obisnuiti care au renuntat la mancare, in mod virtual, iar unii si real, pentru a-i ajuta pe copiii care traiesc in conditii de saracie.

Initiatorii proiectului au deja niste date statistice: 87% dintre donatori sunt din Romania (din care 48% din Bucuresti, iar restul din alte localitati), marea majoritate sunt femei.

 

***

Hope and Homes for Children are ca domeniu de interventie prevenirea separariii copilului de familie. Nu este suficient sa inchidem institutiile de tip vechi, orfelinatele, daca in sistemul de protectie a copilului mai ajung copii care sunt abandonati de parinti. Asa ca este important sa prevenim ca parintii, care nu isi mai pot creste copiii din diverse motive, sa ii abandoneze. Motivul cel mai intalnit al abandonului este saracia. 39% din copiii Romaniei traiesc in condtii de saracie, unii dintre ei cu mai putin de 5 lei.

Anual, Hope and Homes for Children ajuta in jur de 1.000 de copii sa ramana alaturi de familie. Interventiile sunt foarte diferite: de la alimente si imbracaminte, la a ajuta parintele sa isi gaseasca un loc de munca, la o bicicleta cu care praintele sa parcurga distanta pana la locul de munca, la o vaca pentru ca micutul sa aiba lapte sau o camera pentru copii etc.

Aici poti vedea povestile unor beneficiari de-ai organizatiei.

 

EFECTELE CAMPANIEI

La final de campanie, am rugat organizatorii sa imi spuna cateva cuvinte despre impactul proiectului. Iata mai jos rezultatele campaniei:

Intr-o luna si jumatate de campanie (17 noiembrie – 5 ianuarie) s-au adunat 32.355 lei de la aproximativ 500 de donatori/ sustinatori. Asta a insemnat 1452 de feluri de mancare principale, 643 de deserturi si 125 de bauturi la care au renuntat cei care au donat. Donatii s-au facut si dupa 24 decembrie, ultima zi a Postului Craciunului, semn ca lumea a inteles ca aceasta campanie nu este legata strict de post, ci de a-i ajuta pe cei care au nevoie.

In perioada urmatoare, se va face o versiune a site-ului si in limba engleza si sa va relua campania in Postul Pastelui si in alte posturi mai importante de peste an. Iar donatiile pot continua pe site in viitor.

 

Fotografii: HHC, ilustratii de Vali Petridean

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *