Știu care e amprenta mea de carbon. Și de aici începe grija mea pentru planetă

De câțiva ani deja suntem, ca familie, mai atenți la cât, cum și de unde cumpărăm. Încercăm – și chiar reușim – să nu facem risipă alimentară. Cumpărăm doar ce și cât avem nevoie, nu ne expiră alimente în frigider, gătim cât mâncăm, organizăm bine mesele și listele de mers la magazin, iar când mai rămân resturi de mâncare de pe o zi pe alta, improvizez feluri noi. Dacă e posibil, și, de când ne-am mutat la țară este, cumpărăm local (lapte, ouă, legume). Dacă nu suntem pe fugă, și, de câteva luni, nu prea mai suntem :), mergem mult pe jos; evităm produsele cu ambalaj de plastic, nu cumpărăm apă la PET, iar la supermarket mergem mereu cu sacoșa de acasă. Toate acestea de mai sus, combinate și cu alte mici obiceiuri bune (le pun mai jos, cu liniuță) ne ajută să ne reducem amprenta de carbon*. Iar asta, deși sună complicat, înseamnă ceva foarte simplu: grijă față de planeta pe care trăim.

*Amprenta de carbon reprezintă emisiile totale de gaze cu efect de seră pe care o persoană, un produs sau un eveniment le produce într-un anumit interval de timp. Prin fiecare serviciu folosit sau produs consumat, generăm gaze cu efect de seră și contribuim direct la încălzirea globală. Iar asta se întâmplă în fiecare zi. De ce e importantă amprenta de carbon? Pentru a vedea ce schimbări poți face, astfel încât să reduci impactul asupra planetei.

De câtva timp, știu care este amprenta mea de carbon. Am în telefon aplicația Smart Market*, de la Raiffeisen Bank, pe care nu o folosesc doar pentru a beneficia de reduceri bune (și substanțiale) la cumpărături de cărți, jucării, cosmetice și vacanțe, ci și pentru a vedea cât de mult crește sau scade amprenta de carbon de la o lună la alta, în funcție de obiceiurile mele de consum. Emisiile mele de carbon sunt estimate pe baza tranzacțiilor efectuate prin contul/cardul Raiffeisen.

Raiffeisen Bank este prima bancă din Romania care lansează o soluție pentru calculul amprentei de carbon a tranzacțiilor realizate de clienți, prin intermediul aplicației Smart Market. Soluția tehnică folosită este audită internațional de către compania de consultanță financiară Deloitte.

Sigur că pare puțin lucru doar să știi care este amprenta ta de carbon. Dar povestea nu se oprește aici, ci de aici începe. Odată ce știi ce impact ai asupra mediului, poți să fii mai atent la ceea ce faci, astfel încât să îți scazi amprenta de carbon. Pe lângă ceea ce scriam mai sus, iată ce mai poți face pentru ca impactul tău să fie mai mic (pe unele dintre acestea le bifăm și noi, și nu e nimic greu, căci ne-a intrat deja în obișnuință).
Pe termen lung, astfel de mici obiceiuri fac diferența:

  • consumă produse locale și de sezon (noi avem chiar și o seră de legume, iar unele legume și fructe ni le creștem singuri)
  • redu consumul de carne, în special de vită (obișnuim să avem maximum 3 zile cu mâncare din/ cu carne, în rest, gătesc destul de des preparate din pește și sau/ vegetale)
  • folosește sacoșe reutilizabile și evită produsele cu prea mult ambalaj din plastic
  • cumpără doar cât ai nevoie, evitând astfel risipa
  • păstrează hainele cât mai mult timp, încearcă să faci schimb de haine sau să cumperi la mâna a doua (platformele sociale îmi sunt martore că sunt fanul grupului de mame de unde cumpăr haine pre-iubite, atât pentru mine, cât și pentru copii)
  • cumpără haine produse responsabil, din materiale reciclate sau cu etichetă ecologică
  • mergi cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun
  • alege cu cap când și cum conduci (dacă se poate, mergi pe jos până la magazinul de unde iei pâine)
  • fă dușuri scurte, oprește apa cât te speli pe dinți
  • pune termostatul cu 1 grad C mai jos (noi avem maximum 21,5-22 de grade în casă)
  • scoate din priză echipamentele electronice și nu-ți lăsa telefonul la încărcat dacă bateria este deja plină
  • alege produse eficiente din punct de vedere energetic, cu eticheta A
  • ai grijă să produci cât mai puține deșeuri și, pe cât posibil, reciclează


*Pentru a avea acces la aplicația Smart Market, clienții persoane fizice trebuie să dețină un card Raiffeisen Bank și serviciul de mobile banking, Smart Mobile. Aplicația este disponibilă în App Store și Play Store pentru dispozitive cu sistemul de operare în versiunea minimum 8 Android sau minimum 13 iOS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!